Аннотация и ключевые слова
Аннотация (русский):
The article focuses on the pedagogical possibilities of the educational process at the University of the Ministry of Internal Affairs of Russia, contributing to the formation of professional self-determination of cadets during their training at an educational organization, as well as during their professional practice based on the activation of the subject of the educational process.The activation of the educational activities of cadets is aimed at forming interest in the chosen profession through game forms of teaching, involving practical staff in organizing and conducting classes. It is concluded that the activation of subjects of training contributes to a deeper immersion of cadets in the features of professional activities of a police officer. As part of the research, the author conducted a survey of cadets on the subject of attitudes towards the profession of a police officer, on the basis of which the importance and significance of professional self-determination of cadets is revealed. The types of training sessions in an educational organization that most contribute to approaching practice and developing practical skills were analyzed. In conclusion, it is stated that in modern conditions, high-quality training of cadets requires a review of existing pedagogical technologies, an increase in the role of active participation of cadets in the educational process.

Ключевые слова:
профессия, профессиональное становление, профессиональное самоопределение, профессиональная деятельность, методы активизация субъекта профессионального самоопределения, сотрудник полиции, курсант
Список литературы

1. Чистякова С. Н. Профессиональное самоопределение личности: механизмы и образовательные ресурсы // Человек и образование. 2014. № 3 (40). С. 45–50.

2. Чистякова С. Н. Актуальность проблемы профессионального самоопределения обучающихся в современных условиях // Профессиональное образование и рынок труда. 2018. № 1. С. 54–60.

3. Данилова О. Р., Самодурова Т. В. Проблема профессионального самоопределения учащихся: сущностные смыслы педагогического взаимодействия // Педагогический журнал. 2016. Том 6. № 6А. С. 362–373.

4. Пряжников Н. С. Методы активизации профессионального и личностного самоопределения: учебно-методическое пособие. М.: Издательство Московского психолого-социального института, 2002. 400 с.

5. Буров К. С. Профессиональное самоопределение как научное понятие // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2017. Т. 9. С. 57–67.

6. Лупанова Н. А. Профессиональное самоопределение как педагогическая категория // Известия Пензенского государственного университета имени В. Г. Белинского. Общественные науки. 2011. № 24. С. 702–711.

7. Фонарев А. Р. Психология становления личности профессионала: учебное пособие. М.: Издательство Московского психолого-социального института. 2005. 240 с.

8. Стародубцев В. А., Соловьев М. А., Валитова Е. Ю. Педагогическая поддержка профессионального самоопределения студентов в вузе // Высшее образование в России. № 1. 2015. С. 47–56.

9. Зауторова Э. В. Отношение к будущей профессиональной деятельности курсантов ведомственного вуза // Вестник Уфимского юридического института МВД России. 2024. № 3 (105). С. 187–194.

10. Филонова Л. Н. Содействие профессиональному самоопределению будущего специалиста в процессе обучения в вузе // Образование и наука. 2008. № 8 (50). С. 143–149.

11. Сайко Э. В. Субъект: созидатель и носитель социального. М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2006. 424 с.

12. Каменева Г. А., Бондаренко Т. А. Педагогические условия активизации учебно-познавательной деятельности студентов в современных условиях информатизации образования // Вестник Новосибирского государственного университета. 2018. Том. 8. № 4. С. 172–183.

13. Тимофеева Е. В., Бахмутская Ю. А., Лебедева О. Е., Клейменова М. Н. О некоторых аспектах активизации самостоятельной деятельности студента вуза // Современные наукоемкие технологии. 2022. № 4. С. 246–250.

14. Зеер Э. Ф. Психология профессионального образования: учебное пособие. М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2003. 480 с

15. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. М.: Академия. 2004. 304 с.

Войти или Создать
* Забыли пароль?